Suriname! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Alwin Engelenburg - WaarBenJij.nu Suriname! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Alwin Engelenburg - WaarBenJij.nu

Suriname!

Blijf op de hoogte en volg Alwin

07 Januari 2016 | Suriname, Paramaribo

Zaterdag 19 december was het dan eindelijk zover, we vertrokken naar Suriname! Vrijdagavond checkte ik nog even de vluchttijden en op dat moment bleek dat we niet om 21uur maar pas om 23uur zouden vliegen. Door deze latere vluchttijd konden we zaterdag lekker de hele dag op het strand doorbrengen, zo erg vonden we de nieuwe tijd dan ook niet. Na thuis wat gegeten te hebben zijn Charlotte en ik naar het vliegveld gebracht. Vlak voordat we zouden beginnen met boarden bleek dat de vlucht helaas pas om 00.45 ging vertrekken. Na een vlucht van 2.5uur komen we aan op Zanderij airport, het vliegveld van Paramaribo. Ik heb nog nooit een vlucht meegemaakt met zoveel lawaai! Wij zaten precies op de vleugel en dus ook bij de motoren waardoor we extra veel last hadden van het lawaai. Zelfs als ik de muziek op mijn telefoon zo hard mogelijk zette kon ik er nog steeds niks van verstaan! Op het vliegveld stond gelukkig een busje voor ons klaar en uiteindelijk waren we om 6uur in de ochtend eindelijk in ons guesthouse.

Onze eerste dag in Paramaribo hebben we het lekker rustig aangedaan. Natuurlijk hebben we eerst even uitgeslapen. Na een ontbijt rond lunchtijd zijn we de stad gaan verkennen. Helaas zijn op zondag bijna alle winkels, musea en andere bezienswaardigheden gesloten. Hierdoor hebben we niet zo heel veel kunnen bekijken. 's Avonds hebben we heerlijk gegeten bij Restaurant de Waag, een Westers georiënteerd restaurant waar je heerlijk kan eten. Het duurde wel even voordat we bij het restaurant waren, we wisten namelijk de weg nog niet echt goed. Na een wandeling van 2uur vonden we het gelukkig eindelijk. Het eten was erg lekker waardoor we dan ook gelijk maar een reservering hebben gemaakt voor tweede kerstdag.

Maandagochtend zijn we vertrokken naar Danpaati voor een 4 daagse tour. Danpaati is gelegen aan de Suriname Rivier op zo'n 3uur rijden en 3uur varen van Paramaribo. Na een mooie reis waarin we veel hebben gezien bereikten we rond lunchtijd onze bestemming. Danpaati is gelegen bij het dorpje Dan middenin de jungle. Het dorp wordt gerund door Nederlanders maar een deel van de opbrengst gaat naar de 12 dorpen die gelegen zijn in de buurt van Danpaati. Het resort is gebouwd in 2000 en sindsdien heeft de omgeving al goed geprofiteerd van de opbrengsten. Er zijn crèches opgericht en er is ouderenzorg voor een ieder die daar behoefte aan heeft. Het resort is echt prachtig! Het ligt aan de rivier en vanuit onze cabana kijken we over het water heen. Er is een bar, een zwembad en het eten is heerlijk!

Dinsdagochtend hebben we een wandeling gemaakt door de bossen in de buurt van Dan. We hebben veel gehoord over de bomen, planten en de dieren die er in dit gebied leven. Dinsdagmiddag zijn we met kajaks op pad gegaan naar dichtbij gelegen stroomversnellingen. Hier hebben we genoten van een heerlijke natuurlijke jacuzzi.

Woensdagochtend zijn we naar het dorpje Dan geweest. Onze gids heeft ons laten zien hoe de plaatselijke bewoners leven, hoe ze rondkomen, waar de scholen zijn en bijvoorbeeld op welke manieren de bewoners gebruikmaken van de rivier. 's Middags was de keuze aan ons wat we wilden doen. We konden vissen, zwemmen in het zwembad of zwemmen naar de stroomversnellingen. Charlotte en ik kozen voor het laatste en we hebben heerlijk gerelaxt in het water in de rivier. Na het heerlijke laatste diner zijn we op pad gegaan in de Korjaal (de boot) om kaaimannen te spotten. We hebben een aantal kleine kaaimannen gezien, echt heel gaaf! Helaas is het niet gelukt om ze op de foto te zetten.

Het leuke aan dit resort is dat het personeel echt aan alles denkt. Iedere ochtend staat er op ons balkon een dienblad klaar met koffie en thee en iedere dag aan het eind van de middag komen ze weer langs bij je huisje om thee/koffie te brengen met een plak vers gebakken cake. Erg attent allemaal!

Donderdag is alweer onze laatste dag op het resort. Na een laat ontbijt hebben we de mogelijkheid om nog even te relaxen. Aan het eind van de dag komen we na aan lange rit weer aan bij ons guesthouse. We eten even snel wat in de stad en gaan vervolgens lekker op tijd naar bed.

Als we wakker worden is het gewoon kerstmis! Het is heel raar om kerst hier te vieren. Sowieso is het vreemd om kerst in een warm land te vieren maar dan ook nog eens zonder familie is wel heel raar. Allebei de kerstdagen brengen we door in de stad. Zondagochtend de 27e vertrekken we dan weer voor 4 dagen de jungle in. We komen er tijdens onze wandeling door de stad achter dat we een beetje pech hebben met onze dagen in Paramaribo. We zijn in in totaal 3 dagen in de stad. Een zondag, eerste kerstdag en tweede kerstdag en op al deze dagen zijn alle musea gesloten. Eigenlijk vervelen we ons in Paramaribo dan ook een beetje. Gelukkig zijn er veel leuke restaurants dus wat dat betreft komen we niks tekort! Eerste kerstdag maken we nog wel een boottrip vanuit de stad. We varen vanaf de pier bij Leonsberg naar de riviermonding, op die plek zwemmen namelijk vaak veel dolfijnen. We hebben geluk en zien meerdere dolfijnen. We varen verder naar het dorpje Commewijne, hier maken we een wandeling door het dorp en hebben we de tijd voor een hapje/drankje.

Zondag vertrekken we 'gelukkig' weer uit de stad. Er zijn veel Nederlandse stagiaires in Paramaribo maar mij trekt het absoluut niet. Ik moet er wel bij zeggen dat we ook pech hebben dat we uitgerekend deze dagen in de stad waren.

Deze trip gaan we naar Raleighvallen, een natuurgebied gelegen aan de Coppename rivier. Dit is een van de laatste onbewoonde rivieren van Zuid-Amerika. De reis ernaartoe is niet zo comfortabel als naar Danpaati. Het is in totaal 5uur rijden waarvoor ruim 3uur over gravel/bauxiet wegen. Dit betekent dat je continu heen en weer slingert. Na de autorit krijgen we even de tijd om bij te komen in Witagron, vanaf hier gaan we verder per boot. Doordat we de stroming flink tegen hebben, met 14 mensen zijn en heel veel voorraad bij ons hebben schiet het niet zo op. Onderweg zien we geheel onverwacht een kaaiman van zo'n kleine 2 meter. Uiteindelijk duurt ook de vaartocht zo'n 4uur waardoor we pas aan het begin van de avond bij Raleighvallen aankomen. Ten opzichte van de vorige tour is deze veel primitiever! We slapen in hangmatten en douchen/badderen doen we in de rivier. Wel gaaf om mee te maken.

Na een, tot mijn verbazing, goede nachtrust in de hangmat worden we al vroeg gewekt. Het uitzicht vanuit de hangmat is werkelijk prachtig! Vandaag gaan we een lange wandeltocht maken naar de Voltzberg. W oe vertrekken om 9uur met de korjaal naar het punt waar we beginnen met onze tocht. We hebben heel veel water en eten bij ons, in totaal zal de wandeltocht namelijk tussen de 7 en 8 uur duren. Onderweg naar de Voltzberg komen we heel veel mooie plekken tegen. Het is 3uur wandelen naar de voet van de berg, dit is echter zo voorbij doordat het een mooie tocht is. Halverwege de beklimming begint het keihard te regenen. En keihard betekent echt héél hard! Geen buitje zoals we dat in Nederland kennen. Zonder beschutting wachten we op de berg totdat we verder naar boven kunnen. De beklimming is nogal stijl en over gladde stenen waardoor we niet verder kunnen lopen zolang het regent. Na een paar minuten wordt het gelukkig weer wat droger en kunnen we doorlopen naar de top. Wat een geweldig uitzicht bovenop de berg! Eerst is het nog wat mistig van de regen maar als snel trekt de mist weg. Echt een geweldig uitzicht, de jungle reikt zover als je maar kan kijken. We lunchen bovenop de berg. De tocht terug naar ons kamp duurt weer ruim 3 uur. Onderweg regenen we een aantal keren zeiknat en vervolgens droog je door de hitte ook weer heel snel op. Eenmaal terug bij het basiskamp relaxen we nog even in de rivier.

De volgende dag hebben we gelukkig een iets minder druk programma. We lopen ongeveer een uurtje naar de de grootste watervallen in het gebied van de Raleighvallen. De terugweg hoeven we niet per voet af te leggen maar we kunnen zwemmen in de rivier. We moeten zwemvesten aan en door de stroming drijven/zwemmen we redelijk snel terug naar ons basiskamp. 's Avonds genieten we van een optreden van de plaatselijke Raleighboys.

Woensdagochtend vertrekken we na het ontbijt weer terug richting Paramaribo. Tijdens de tour ben ik maatjes geworden met de 6-jarige Robinho. Hij komt uit Witagron, het laatste dorp aan de Coppename rivier. Het is de tweede keer dat hij mee mag met deze tour, en hij vindt het geweldig! In de boot terug probeer ik hem de hele tijd bij andere mensen te leggen maar hij wil de hele tijd op mijn schoot liggen. Na een lange reis komen we weer terug in het guesthouse. We frissen ons snel op en gaan wat eten bij Souposo, een restaurant dat gerund wordt door chefkok Ramon Beuk. Het Surinaamse eten is overal trouwens echt heerlijk!

Terwijl ik dit schrijf zijn we alweer 'thuis'. Ondertussen voelt Curaçao namelijk toch een beetje als thuiskomen. Vanochtend zijn we om 4uur opgehaald bij onze kamer en na een prima vlucht heeft Suze ons van het vliegveld gehaald. Zometeen even boodschappen doen voor de bbq van vanavond, daarna naar het strand en dan vanavond lekker O&N vieren met de voeten in de het zand!

Als ik terugkijk op Suriname dan was het een geweldige reis! De jungle is echt prachtig en Paramaribo is aardig voor een paar dagen. Het is jammer dat je geen rondreis kunt maken doordat er geen infrastructuur is, hierdoor moet je dus telkens terug naar de stad wat zorgt voor veel reistijd. Ik ben blij dat we naar Suriname zijn gegaan en niet naar een eiland wat grotendeels hetzelfde is als Curaçao. Ik denk echter niet dat ik ooit nog terugga naar Suriname omdat ik het gevoel heb alles wel gezien te hebben.

Bon Aña voor vanavond! (gelukkig nieuwjaar)

• 07 Januari 2016 - 20:24

Ingrid:

Wat een ervaringen, Alwin, ik ben heel benieuwd N asr je verhalen als je weer terug bent.

• 07 Januari 2016 - 22:34

Ineke:

Hoi Alwin, wat een prachtig reisverslag. Ik heb er van genoten. Daar ben je wel een uurtje mee bezig geweest denk ik. De foto's zijn ook leuk. Als je weer thuis bent, dan mag je een mapje voor me maken van alle foto's. Is dat mogelijk?
    Dag lief jong.
    Kus van je oma.